S klientkou Terezou jsme na konzultaci řešily, že se bojí dělat chyby a zároveň vždy, když něco udělá, snaží se na tom hledat nedokonalosti, co je špatně a co je ještě potřeba zlepšit. Neumí se pořádně pochválit, protože nevidí to, co se jí povedlo, co zvládla, ale naopak to, co jí ještě chybí k pomyslné „dokonalosti“.
Šly jsme spolu po časové ose do její minulosti, abychom zjistily, kdy u ní toto nastavení vzniklo. Společně jsme zjistily, že vzniklo už v době, kdy chodila na základní školu. Velkou roli v tom sehrály AUTORITY – rodiče a učitelé.
Tereza byla hodná a snaživá žačka. Jenže když dostala z nějakého předmětu horší známku, učitelé poukazovali na její chyby před celou třídou, srovnávali ji s těmi „šikovnějšími“ a ona se cítila poníženě a že je špatná, když to pokazila, a měla pocit, že se málo snažila. Rodiče k ní měli podobný přístup jako učitelé.
Když jí některé předměty šly a bavily (čeština, přírodopis, tělocvik), bylo to bráno jako automatické a tedy nepodstatné, méně důležité pro ostatní a že není třeba tomu věnovat pozornost.
Naopak co jí nebavilo a tolik nešlo (matematika, fyzika), tam byl kladen velký důraz na to, že by tomu měla věnovat více pozornosti, aby se zlepšila.
Ve škole i doma nás totiž učili, že:
… tedy vlastně výborný/á, protože „dobrý“ je za 3.
Vtloukli nám do hlavy, že naše SILNÉ STRÁNKY, tedy to, co nám jde samo, automaticky, co nás baví, co máme rádi a co je „to naše“, nemá hodnotu.
A zároveň co nám nejde, nebaví nás, nedává nám to smysl – tedy to, co jsou naše SLABÉ STRÁNKY, na to bychom měli klást důraz, vyvinout úsilí a snažit se v tom zlepšovat, mít jedničky.
V životě se nám pak děje přesně to, co mojí klientce:
Někomu jde něco lépe, a co mu jde hůř umí lépe zase někdo jiný. Je to tak naprosto v pořádku a přirozené. Dokonce bych řekla, že i žádoucí! Dovedete si představit společnost, kde by všichni uměli všechno?!?
Taky byste porovnávali slona a opici v tom, jak dobře umí lézt na strom? A když by to slonovi nešlo, nutili byste ho, aby se to teda koukal naučit a pořádně trénoval?? 🙂
Protože pravá podstata slona není umět lézt na stromy jako opice! To ale neznamená, že je to špatně!
Slon není špatným slonem, když neumí vylézt na strom, a opice není špatnou opicí, když neumí zvednout těžkou kládu.
Zdravé sebevědomí není o tom, že umíme dělat všechno, ale to, že SEBE DOBŘE ZNÁME.
Poznejte, jaké jsou vaše silné stránky a ty podporujte a rozvíjejte. Poznejte, jaké jsou vaše slabé stránky, a ty v první řadě přijměte jako svou součást. Toto je podstata sebe-vědomí.
Nebojte se i říct si o pomoc, pokud cítíte, že se v sobě nedokážete vyznat, nebo že vám vaše podvědomí nedovolí toto přijmout jako novou pravdu a žít ji.
Už nejsme ve škole a je teď na každém z nás, zda si to staré a negativní nastavení v sobě necháme, nebo zda se rozhodneme ho opravit a vytvořit to pozitivní.